Monday, January 10, 2022

Beslutsuppsats

Beslutsuppsats



De främsta orsakerna till olyckor i det flygtekniska beslutsfattandet uppehåller sig i stor utsträckning vid pilotens bedömning. Maktrelationer bidrar till beslutsfattande genom att engagera organisationens personal för att engagera sig i verksamheten. Sist men inte minst viktigt är korrekt utbildning och utbildning av tjänstemän. Svår professionell situation. Beslutsuppsats är faktorer som påverkar beslutsgången vilket leder till en avvikelse från den rationella form som diskuterats ovan. Dela med vänner med:. Den ekonomiska mannen är inte en realistisk beskrivning av moderna ledningsbeslutsbeteende, beslutsuppsats.





Introduktion



Beslutsfattande är något av det svåraste en människa kan göra för sig själv. De beslut människor fattar gör de för att antingen förbättra sig själva eller försämra sig själva. Vissa människor skulle fatta beslut på grund av situationen där och är ett impulsbeslut, beslutsuppsats, men ibland blir det bra. Jag var en ansvarsfull elev, jobbade och tyckte att allt gick bra och där jag ville beslutsuppsats att vara. De senaste månaderna som jag bodde hos min mamma och styvpappa gick allt i spiral till fullständig och beslutsuppsats kaos. Den senaste veckan var det värsta och bästa som någonsin har hänt för mig, och även det svåraste beslutet i mitt liv.


Början på allt. Beställ anpassad uppsats Vad är det svåraste beslutet jag tog med gratis plagiatrapport. I juli började mitt liv gå utom kontroll, jag har precis gått ut gymnasiet och sökte konsekvent jobb. Jag hittade som tur var ett jobb en månad senare, jag hade det väldigt bra där och sedan fick jag ett andra jobb. Jag tjänade knappt det belopp hon ville att jag skulle betala en vecka, så jag försökte hitta andra saker jag kunde göra för att tjäna mer pengar; Jag hade tur. Min mamma och jag började bråka mycket om de minsta sakerna. Jag försökte ta mig ut ur det huset så snart som möjligt, levnadsförhållandena var väldigt dåliga oavsett vad jag skulle försöka göra, inget matsmutsigt hus. Jag var aldrig hemma för att städa eftersom jag alltid var på jobbet eller på fritiden träffade människorna jag verkligen bryr mig om; men det började bli värre.


När månaderna började dra ut på tiden blev min livssituation allt värre. Jag hade fått reda på att min mamma och hennes man drogar. De började anklaga mig för att stjäla saker och göra saker som jag aldrig ens tänkt på att göra. En dag ringde mamma polisen på mig och hon hade berättat för polisen att jag hade attackerat henne. Det här var det mest sårande man kan tänka sig, min egen mamma som ringde polisen på mig. Aldrig en gång skulle jag någonsin lägga en hand på min mamma, beslutsuppsats. Den sista veckan som jag träffade min mamma var dagen då jag fick ett vräkningsbesked från henne, precis innan jul. Jag vet varför hon vräkte mig och jag hoppas att hon en dag ska få den hjälp hon behöver.


Ett par dagar efter att jag hade fått vräkningsbeskedet hittade jag ett boende. Det var inget lätt drag, men det var det bästa valet jag någonsin gjort. Den 7 december sa jag mitt sista hejdå till min mamma och har inte sett eller mumlat ett enda ord till henne sedan den dagen. Jag kallar henne min faster Tonya; hon har skyddat mig sedan den dagen. Hon erbjöd mig en plats att bo och jag tog erbjudandet. Det svåra beslutet var att jag var tvungen att flytta en och en halv timme bort, från min familj och mina vänner. på Beslutsuppsats Är det svåraste beslutet Beslutsuppsats Gjord.


Utmanande beslut ställer ofta våra kärnvärden mot varandra, beslutsuppsats. Att fatta stora beslut är utmanande eftersom det innebär att ta risker och ge upp en viss grad av kontroll. Utmanande beslut uppstår ofta när kärnvärden som ligger till grund för ett beslut står i motsättning till varandra. När man står inför ett svårt beslut kan det hjälpa att tänka på det som det bästa beslutet, beslutsuppsats. Introducera kort scenariot, beslutsuppsats. Välj nyckelpunkterna i den utmanande situationen som du var tvungen att lösa genom att fatta ett beslut. Identifiera konflikten. Förklara de olika alternativen du hade att välja mellan när du fattade ditt beslut. Bestäm vilka egenskaper som ska lyftas fram. Lista de påverkande faktorerna.


Ange ditt val. Identifiera resultatet, beslutsuppsats. Att ha tydliga värderingar som du försöker leva efter kan göra svåra beslut lättare. Prata igenom det. Vissa människor är verbala processorer; de organiserar sina tankar genom att prata ut dem. Be om perspektiv. Ibland behöver man mer än bara ett bollplank; du behöver faktiskt råd. Testa det först. Lyssna på dina förhoppningar. Hur man tar svåra beslut när du tror att det inte finns någon utväg kommer du stolt Beslutsuppsats in i spegeln efter din Beslutsuppsats Om du vill ha lite förändring bör du först titta i spegeln, eller hur? Tänk på hur ditt beslut kommer att påverka balansen under ditt liv Låt allt frysa runt dig, beslutsuppsats.


Tänk en minut! Tänk i år, inte dagar Detta är ett av de största misstagen många människor gör under sina liv, beslutsuppsats. Den här uppsatsen skrevs av en studiekamrat. Du kan beslutsuppsats den som exempel när du skriver din egen uppsats eller använd den som källa, beslutsuppsats, men du måste citera det. Utforska hur människokroppen fungerar som en enhet i harmoni för att leva, beslutsuppsats. Beslutsuppsats Är det svåraste beslutet jag tagit. Gratis uppsatser - PhDessay. com, 17 augusti, Öppnad 7 januari, beslutsuppsats, combeslutsuppsats, aug Mitt livs viktigaste beslut. Under loppet av våra liv gör vi många viktiga och svåra val som påverkar oss.


Dessa val påverkar våra personliga och professionella liv, beslutsuppsats. De främsta orsakerna till olyckor i det flygtekniska beslutsfattandet uppehåller sig i stor utsträckning vid pilotens bedömning. Erfarna piloter vet att beslutsfattande i rätt tid lämnar en med. Den här uppsatsen är min individuella reflektion om hur jag ska hantera beslutsuppsats samtal. Vi står inför beslutsuppsats svårighet att överföra budskapet vi vill att den andre ska förstå och följa eller. Filmen Selena berättar hur svårt det är för mexikanska amerikaner att leva i ett land som Amerika. Det finns stora förväntningar från människor som bor där speciellt för artister. Att vara en framgångsrik student är inte svårt. Mest. I mitt yrkesliv har jag råkat ut för många svåra situationer utom en beslutsuppsats eller något annat jag hittar ett sätt att komma över det.


Problem jagar varje institution och. Varje moln har en silverkant gör att du aldrig ska känna dig hopplös eftersom svåra tider alltid leder till bättre dagar. Svåra tider är som mörka moln som passerar över huvudet. Min beslutsuppsats har börjat. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Doktoranduppsatshantering Företagsledning Beslutsfattande svårt beslut Beslutsuppsats Är det svåraste beslutet jag tagit. Innehållsförteckning. Beställ originaluppsatsprov speciellt för dina uppdragsbehov. få anpassad uppsats. Uppsatstyp Forskning. Pilotbedömning och flygtekniskt beslutsfattande; Naturalistiskt beslutsfattande. Individuell reflektion: Hantera svåra konversationer. Varför är det svårt för mexikanska amerikaner att bo i Amerika?


Svår professionell situation, beslutsuppsats. Svåra tider leder alltid till bättre dagar. Svår känsloprocess, beslutsuppsats. Liknande ämnen Alternativ tvistlösning Hur långt håller du med Viktigt beslut. Spara tid och låt våra verifierade experter hjälpa dig. Anställ författare.





inledning i uppsats



Jag försökte ta mig ur det huset så snart som möjligt, levnadsförhållandena var väldigt dåliga oavsett vad jag skulle försöka göra, ingen mat, smutsigt hus. Jag var aldrig hemma för att städa eftersom jag alltid var på jobbet eller på fritiden träffade människorna jag verkligen bryr mig om; men det började bli värre. När månaderna började dra ut på tiden blev min livssituation allt värre. Jag hade fått reda på att min mamma och hennes man drogar. De började anklaga mig för att stjäla saker och göra saker som jag aldrig ens tänkt på att göra.


En dag ringde mamma polisen på mig och hon hade berättat för polisen att jag hade attackerat henne. Det här var det mest sårande man kan tänka sig, min egen mamma som ringde polisen på mig. Aldrig en gång skulle jag någonsin lägga en hand på min mamma. Den sista veckan som jag träffade min mamma var dagen då jag fick ett vräkningsbesked från henne, precis innan jul. Jag vet varför hon vräkte mig och jag hoppas att hon en dag ska få den hjälp hon behöver. Ett par dagar efter att jag hade fått vräkningsbeskedet hittade jag ett boende. Det var inget lätt drag, men det var det bästa valet jag någonsin gjort.


Den 7 december sa jag mitt sista hejdå till min mamma och har inte sett eller mumlat ett enda ord till henne sedan den dagen. Jag kallar henne min faster Tonya; hon har skyddat mig sedan den dagen. Hon erbjöd mig en plats att bo och jag tog erbjudandet. Det svåra beslutet var att jag var tvungen att flytta en och en halv timme bort, från min familj och mina vänner. om vad som är det svåraste beslutet jag tagit. Utmanande beslut ställer ofta våra kärnvärden mot varandra. Att fatta stora beslut är utmanande eftersom det innebär att ta risker och ge upp en viss grad av kontroll. Utmanande beslut uppstår ofta när kärnvärden som ligger till grund för ett beslut står i motsättning till varandra. När man står inför ett svårt beslut kan det hjälpa att tänka på det som det bästa beslutet.


Introducera kort scenariot. Välj nyckelpunkterna i den utmanande situationen som du var tvungen att lösa genom att fatta ett beslut. Identifiera konflikten. Förklara de olika alternativen du hade att välja mellan när du fattade ditt beslut. Bestäm vilka egenskaper som ska lyftas fram. Lista de påverkande faktorerna. Ange ditt val. Identifiera resultatet. Att ha tydliga värderingar som du försöker leva efter kan göra svåra beslut lättare. Prata igenom det. Vissa människor är verbala processorer; de organiserar sina tankar genom att prata ut dem. Be om perspektiv. Ibland behöver man mer än bara ett bollplank; du behöver faktiskt råd. Testa det först. Lyssna på dina förhoppningar. Hur man tar svåra beslut när du tror att det inte finns någon utväg Kommer du stolt att titta in i spegeln efter ditt beslut?


Om du vill ha lite förändring bör du först titta i spegeln, eller hur? Tänk på hur ditt beslut kommer att påverka balansen under ditt liv Låt allt frysa runt dig. Tänk en minut! Tänk i år, inte dagar Detta är ett av de största misstagen många människor gör under sina liv. Den här uppsatsen skrevs av en studiekamrat. Du kan använda den som exempel när du skriver din egen uppsats eller använda den som källa, men du måste citera den. Utforska hur människokroppen fungerar som en enhet i harmoni för att leva. Vilket är det svåraste beslutet jag tagit. Gratis uppsatser - PhDessay. Men kan en organisation fatta beslut på det sätt vi tar? Kan de hålla saker oavgjorda länge? I näringslivet måste besluten vara snabba och i tid, annars är företaget snart ur sina redskap.


I affärer behöver vi snabba och snabba beslut; inom offentlig förvaltning behöver vi rätt beslut. Effektiv förvaltning, oavsett om det gäller privat eller offentlig organisation, innebär i slutändan att fatta rätt och ansvarsfulla beslut. Det brukar ses att även ministrar, när de står inför offentliga återverkningar, skickar pengarna till regeringen för att undvika personligt ansvar för sina beslut. Faktum är att ansvar är en börda som de flesta av oss inte bär väl, som de flesta av oss inte är villiga att acceptera. Men ledarskap innebär att beslut måste fattas och ansvar tas.


Ledning är omöjlig utan kapacitet och vilja att bestämma. Hirs hänvisar till tre aspekter som måste beaktas för att förstå beslutsprocessen. Det finns skillnader i individers personliga egenskaper som gör vissa avgörande och andra obeslutsamma. Gemensam erfarenhet visar att vissa individer är villiga att göra val och att ta konsekvenserna. Andra föredrar att undvika tydliga val, att temporera, att skjuta upp, att hoppas att på något sätt, på något sätt omständigheterna kommer att ingripa för att göra ett val onödigt. Vi vet inte nu varför det skulle finnas dessa skillnader mellan individer eller hur omfattande sådana skillnader kan vara.


Kanske är dessa skillnader mellan individer resultatet av sociala och professionella miljöer där de vårdas. Åsikten svänger runt till acceptansen av premissen att intellektuella inte är några bra administratörer eftersom de saknar kapacitet att fatta beslut. b Han kan vara icke-avgörande ultraförsiktig, ultra-juridik i sin undersökning av ett problem, se så många aspekter av det och så många möjliga konsekvenser av en viss handling att han inte kan bestämma sig själv; och. Beslutsfattandet beror på tillgången på fakta och nödvändiga uppgifter.


Det finns institutionella begränsningar som begränsar beslutsfattandet. Å andra sidan finns det personliga preferenser bland handläggare som också begränsar beslutsfattandet. Beslutsfattande i vilken storskalig organisation som helst är ett samarbete; det är en kollektiv verksamhet där alla nivåer inom förvaltningen deltar. En individ kan uttala beslutet, men många bidrar till processen för att fatta beslutet. Det är en del av det politiska systemet. Även om beskedet om ett beslut kan komma från en viss person inom förvaltningen, bör man komma ihåg att beslut inte fattas så snabbt och så snabbt som blixten låter sitt skrämmande ljud på den molniga himlen.


Beslut är resultatet av långa överläggningar där många människor och myndigheter deltar. Det kan dock nämnas att den högsta administratören är en person som måste ha sista ordet, som i slutändan ska ge sista ordet. Detta beror på det faktum att det i slutändan är han som måste bära ansvaret för konsekvenserna av ett visst beslut. När han stiger uppför stegen minskar hans funktioner men hans ansvar ökar. Eftersom det är han ensam som kan se företaget som en helhet, måste makten över det slutliga beslutsfattandet vila hos honom.


Det finns inga fasta grunder, och det kan inte finnas några, för beslutsfattande. Mycket beror på vilken typ av beslut som ska fattas och vilken typ av organ som tar det. Naturligtvis måste alla beslut fattas rationellt och inte känslomässigt eller impulsivt. Seckler-Hudson ger en lista med tolv faktorer som måste beaktas vid beslutsfattande:. Vi kan bara fastställa ett kriterium, dvs. Med andra ord bör partiskhet eller förkärlek inte komma in i beslutsfattandet. Målet bör vara den enda grunden för ett beslut. Det finns inga universellt accepterade tekniker för beslutsfattande förutom att problemet bör analyseras noggrant, studeras och undersökas innan man fattar ett beslut om det.


Faktum är att beslutsfattande är en praktisk erfarenhet och kan läras genom att faktiskt ta till det. Man kan inte lära sig musik enbart genom att läsa litteratur om musik. Han måste öva på instrumenten innan han kan producera de melodiösa tonerna. På samma sätt kan man inte lära sig teknikerna för beslutsfattande enbart genom att läsa litteratur om ämnet; det måste övas. Deras effektivitet kan mätas i termer av deras handlingsinriktade och målinriktade beteende samt hur effektiva beslut fattas. Beslut bör i slutändan finna sin nytta i genomförandet. Ett briljant utformat beslut kan vara värdelöst utan ett effektivt genomförande.


Det avslöjas genom en studie av beslutsfattande i offentliga eller affärsmässiga företag att rutin tar för mycket tid med resultatet att beslut antingen undviks eller skjuts upp. De skulle kommunicera till relevanta handläggare information om aktuella lagernivåer i olika lager. De skulle göra nödvändiga omfördelningar av lager till grupper av tjänstemän för att upprätthålla en ungefär lika arbetsbelastning i varje grupp. De skulle föreslå andra ändringar i förfarandet som kunde vara lämpliga. Försökspersonerna fick höra att vart och ett av de tre jobben var lika viktiga och borde ges lika stor uppmärksamhet. Eftersom arbetsbelastningen varierade, observerade vi andelen kommunikationer som handlade om rutinaktiviteter i motsats till försökspersonernas planering av aktiviteter.


För det första, trots instruktioner om att bara spendera en tredjedel av tiden på rutinfrågor, spenderade försökspersonerna mycket mer än så även när arbetsbördan var relativt låg. För det andra, när arbetsbelastningen ökade, spenderade försökspersonerna en liten del av sin totala tid på att planera aktiviteter. Vid toppbelastningar visades praktiskt taget ingen planering. Det andra problemet med beslutsfattande är vilket problem som ska lösas först. Man brukar se att i en storskalig organisation finns det flera problem som vart och ett ser mer brådskande ut än det andra. Administratören har extremt svårt att avgöra prioritet för dessa problem.


Ibland är problemen mycket tunga som i fallet med planerare i vårt land som måste bestämma prioriteringar av olika krav inom de begränsade resurserna. Ska det bli fler skolor, sjukhus eller fler industrier och projekt? Det är dessa problem som inte bara tar mycket av deras tid utan också skapar en ständig oro hos dem. För det tredje försenas beslut på grund av de långa förfarandena och andra formaliteter som är knutna till att komma fram till ett beslut. Hela proceduren är cirkulerande och dilaterande och den kontrollerar snabba beslut. Även efter att alla dessa formaliteter är klara finns det ingen säkerhet om att beslutet som fattas är ett rätt beslut.


Med orden av P. Men det rätta beslutet måste klara ett högre test. Det måste överensstämma med det allmänna intresset, den konstitutionella andan och den moraliska principen. Inget mindre än detta kommer att göra. Problemen som nämns ovan har vissa lösningar men problemet med partiskhet i beslutsfattande finner sällan lösning. Detta beror på biasens natur. Bias är i allmänhet osynlig; den färdas på vingar som inte kan ses förutom när den öppet accepteras som en del av policy av en myndighetsorganisation eller regering. Vad är partiskhet? Fördomar är en ogynnsam åsikt eller känsla som bildas innan man tar ett beslut utan vetskap om skäl.


Förkärlek är en mental preferens för en gynnsam predisposition för en viss fråga eller sak eller person. Båda är irrationella och kan uppstå medvetet eller omedvetet. Bias är medvetet eller avsiktligt när en individ eller en byrå frivilligt utvecklar det som en del av policyn; det är omedvetet när det utvecklas utan villigt svar från individen eller byrån. Det kan utvecklas en generell partiskhet också som de flesta av oss har utvecklats mot polisen i vårt land. Bias ska inte förväxlas med oetiska handlingar som favoritism, korruption, svågerpolitik, etc. Dessa laster utvecklas medvetet medan partiskhet i allmänhet är omedvetet. Det kan också nämnas här att partiskhet är relativt till tid och plats eftersom det i allmänhet är kopplat till värderingar och traditioner.


När våra värderingar och traditioner förändras förändras också partiskhet. Vi måste erkänna att den gamla fördomen vi hade mot de efterblivna klasserna nästan försvinner idag. Det är mycket svårt att exakt lokalisera bias. Naturligtvis finns det vissa sätt på vilka vi kan ta reda på, om inte exakt, i viss utsträckning, om en viss myndighet har agerat opartiskt och utan partiskhet. För det tredje måste vi se om en myndighets handling eller beslut kan motiveras inför en opartisk domstol eller inte. Genom tillämpningen av dessa tester kan vi göra en grov uppskattning av huruvida ett beslut är fritt från partiskhet eller inte. Bias kan utvecklas på grund av många orsaker; brist på utbildning och träning, strikt efterlevnad av regler och förordningar som leder till partiskhet för byråkrati, rädsla för yttre återverkningar på ett beslut, kast, klass, gemenskap, religion, språk, region, provins, gruppanknytning, partitillhörighet, ideologi, yrke, värdeattityder m.m.


All partiskhet är inte dålig. Det är bara den ohälsosamma fördomen som är oönskad och bör elimineras. Om vi ​​utvecklar en konstruktiv partiskhet, som till exempel partiskhet till förmån för förmånstjänst till Jawans eller till deras änkor eller partiskhet till förmån för efterblivna klasser, är det en sund partiskhet och måste utvecklas och förvärvas. Inom rättsområdet elimineras ohälsosam partiskhet i den utsträckning som rättviseprinciper föreskriver att:. Dessa principer är nu väl etablerade i administrativa bedömningar, men i ren administration har vi ännu inte utarbetat dessa typer av principer. Även i vårt land håller denna klausul på att bli väl etablerad. Det är på grund av detta faktum som regler och förordningar ständigt utformas för att hålla tjänstemännen fria från externa påtryckningar, från ekonomiska och icke-ekonomiska vinster så att deras handlingar inte får färgas av osund partiskhet.


Det är av samma skäl som domare i högsta domstolen inte får praktisera vid samma domstol efter att de gått i pension och att riksrevisorn och riksrevisorn inte får inneha någon lönande tjänst efter pensioneringen. Universiteten ger också skydd mot examinatorernas partiskhet till examinatorerna genom att ge dem ut konfidentiella svarsböcker, genom att vägra utnämningar som examinatorer till personer som har något intresse av att någon av examinanderna förekommer vid samma tentamen. Innan papperet sätts ut bör pappersutställaren informera registratorn med namn om han är författare till en bok eller ett häfte om ämnet och den standard för vilken boken kan användas. Därför görs alla ansträngningar för att eliminera möjligheterna till partiskhet som kommer in i beslutsfattande och i genomförandet av politiken.


Det finns redan flera bestämmelser och garantier för att utrota partiskhet i beslutsfattande men vi kan ändå nämna några fler som kan hjälpa tjänstemän att komma fram till rationella beslut. Långa och krångliga procedurer, onödiga regler och förordningar öppnar upp portarna för partiskhet. Det är därför väsentligt att förbättrade arbetsordningar upprättas och onödiga bestämmelser såras bort. I detta sammanhang bör verksamheten inom organisation och ledning påskyndas. Begränsad användning av styrelseliknande organisation kan bidra till att minska fattandet av godtyckliga beslut, för i denna typ av organisation är auktoriteten spridd mellan en grupp personer, var och en hindrar den andra från att agera partiskt.


Den här typen av organisation är mycket användbar där byrån utövar lagstiftande eller kvasi-rättsliga befogenheter eller där sådana frågor som rekrytering till offentliga tjänster är inblandade. Rådgivande och rådgivande organ är mycket användbara eftersom de hjälper till att komma fram till rätt beslut. De tillhandahåller informationsgruvor och representerar olika synpunkter på en viss politik. Deras förslag kan filtreras och införlivas i en policy innan ett slutgiltigt beslut fattas. Denna klausul bör utvidgas till att omfatta administrativa tjänstemän för att hjälpa dem att behålla sin opartiskhet och neutralitet i sina officiella affärer.


Ingen tjänsteman bör tillåtas att besluta i frågor där han har något intresse, ekonomiskt eller ideellt. Tjänstemännen måste skyddas mot yttre påtryckningar så att de kan fatta rätt beslut. Vi i Indien är vittnen till det ökande trycket och de dragningar som våra tjänstemän måste arbeta under. Denna tendens är verkligen dålig eftersom den hämmar initiativ och oberoende hos tjänstemännen, och måste kvävas. Mycket av partiskheten i beslutsfattandet kan kontrolleras om skälen för att fatta ett beslut ges ordentlig publicitet. Sådan publicitet är mycket viktig för förvaltningens reglerande verksamhet.


Om till exempel de officiella dokumenten är öppna för offentlig granskning och tjänstemännen måste försvara de ståndpunkter de intagit, kommer de att vara mer medvetna när de fattar beslut, annars kommer de att få bära bördan av offentlig kritik. Sist men inte minst viktigt är korrekt utbildning och utbildning av tjänstemän. De måste vara ordentligt utbildade och tränade i konsten att fatta rätt beslut. Det är därför viktigt att dessa utbildningsprogram utökas och deras omfattning utökas. Det finns också ett akut behov av att utbilda vår allmänhet. I Indien är inte bara tjänstemännen utan även allmänheten partiska.

No comments:

Post a Comment